Veranderkunde (leiden en managen van veranderingsprocessen)

Cursus 4 van het Curriculum Clinical Leadership voor psychiaters

Deze cursus vindt plaats op 24, 25 en 26 november 2021

Als je bezig gaat met het realiseren van wat je vanuit je missie en visie belangrijk vindt, in het krachtenveld van belangen en relaties binnen de organisatie, betekent dat verandering: het wordt anders dan het was. Het is belangrijk als klinisch leider inzicht te hebben in veranderdynamieken binnen organisaties en vaardig te zijn in het ontwerpen en uitvoeren van een veranderaanpak die past bij de doelen en de context waarin die gerealiseerd moeten worden.

De vierde cursus van het curriculum is daarom gewijd aan het begrijpen, ontwerpen en (bege-)leiden van veranderprocessen. Aan de hand van het kleurenmodel van Léon de Caluwé c.s. leer je organisaties en veranderprocessen te begrijpen en te benaderen vanuit verschillende perspectieven en een aanpak te kiezen die past bij de de gegeven én de gewenste situatie. Het maakt voor de aanpak immers veel uit of het gaat om het verbeteren van het bestaande of het creëren van iets heel nieuws.

Aan de hand van eigen verandercases oefen je je in stijlen van leiderschap bij verandering en bij het kiezen van passende interventies.

Iets willen veranderen, of iets nieuws ontwikkelen, heeft veel te maken met ondernemerschap. Daarom gaan we in deze cursus in gesprek met een zorgondernemer over nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen die zich aandienen en over wat ondernemerschap inhoudt en van je vraagt.

Onderwerpen

  • Kleuren en stijlen van veranderen
  • Ontwerpen van een passende veranderaanpak
  • Leiding geven aan veranderprocessen in eigen cases: leiderschapsstijlen
  • HRM en verandermanagement: hoe krijg je (lastige) collegae/medewerkers mee
  • Samenwerken tussen bedrijfsonderdelen
  • Ondernemershap in de zorg
  • Intervisie rond eigen casuïstiek

De stijl en werkvormen worden gekenmerkt door korte inleidingen, zelfreflectie, dialoog, ervaren en actie: toepassen in oefeningen en rollenspelen.

Docenten

Frank Berends, GZ-psycholoog, trainer/coach en organisatieadviseur
Frans Que T.H., psychiater-psychotherapeut, MBA
Audrey van Schaik, Psychiater en zorgbestuurder
Bianca van Maldegem, Kinderarts, zelfstandig adviseur, samenwerkingsmediator, coach en procesbegeleider

In de meeste cursussen treden gastdocenten en/of acteurs op, o.a.:

  • Martin de Heer MBA, zorgondernemer, bestuursvoorzitter van NL Mental Care en Mentaal Beter
  • Wouter Hart, auteur Verdraaide Organisaties en een groot inspirator op het gebied van leiden en organiseren vanuit de Bedoeling
  • Erwin van Meekeren, psychiater, docent en auteur, specialist Persoonlijkheidsproblematiek
  • Carla Steeman, trainingsactrice, improvisatietrainer, cognitief gedragstherapeutisch werker
  • Jan Vissers, emeritus hoogleraar Zorglogistiek, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Joris Beerens, bedrijfskundige, consultant in de gezondheidssector
  • Gert van Enk, bestuurder in de zorg
  • Anne Jonkman, voormalig ziekenhuisbestuurder en oprichter van De Praktijk
Accreditatie

Accreditatie is aangevraagd bij het Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) van de KNMG. Het gaat per cursusblok om 16 punten.

Kosten

Per cursusblok € 1.750,- per persoon (inclusief hotelkosten). Voor deelname aan alle 5 de cursussen geldt een gereduceerde totaalprijs van € 6.200,-.

Er is geen BTW verschuldigd.

Cursusdata en locatie

Vanwege de verlenging van de maatregelen rond Covid-19 wordt deze cursus uitgesteld naar november 2021. Deze cursus vindt nu plaats op 24, 25 en 26 november 2021.

Al onze cursussen vinden in principe plaats in Hotel 't Speulderbos in Garderen.

Studiebelasting

Per cursus(blok) 2,5 dagen (inclusief de tussenliggende avonden). Voorbereiding ca. 4,5 uur per bijeenkomst (literatuur en opdracht).

Verplichte literatuur

Voor het Curriculum is het noodzakelijk dat u in het bezit bent van de onderstaande boeken:

Aanbevolen:

Wellicht wordt deze literatuurlijst in de loop van het cursusjaar verder uitgebreid met aanbevolen (niet verplichte) literatuur.